fredag 13 februari 2009

Onegaishimasu!

F d Bong gör en fin Morote dori kokyo ho (Saito-Sensei förklarar mera här och varför inte kolla in Seagal?) på skivindustrin och det tål att citeras:
"Skivbolagen har drivit en girig konfrontationspolitik och därmed missat tåget. Om detta är så gott som alla kunniga kommentatorer överens. Hade de i början av fildelningseran varit lite mer kreativa så hade deras problem verkligen inte varit så akut idag.
De ville förbjuda och förstöra en resurs som internet skapat och som utnyttjas flitigt av hela den nya generationen. Inte särskilt genomtänkt eller realistiskt."
Så sant som det är sagt. Upphovsrättsindustri! Striden är förlorad oavsett utgången av den livesända TPB-rättegången.

Något som tål mindre att citeras är f d Bongs argumentum ad nazium med anledning av Darwins 200-årsdag igår (grattis Charlie!). Vi står ju ändå på samma sida vad gäller vetenskap versus religion i denna fråga (vi står på samma sida politiskt också, so there)! Altruismen har självfallet också utvecklats, hos sociala varelser.

4 kommentarer:

Stefan Stenudd sa...

Pastor Bentonit, Darwin menade nog ändå att individerna inom gruppen tävlade mot varandra om att få fortplanta sig - något som är mycket tydligt hos mängder av djurarter. Se t.ex. lejonen, som driver det in absurdum.

Biologin numera pratar med störst förtjusning om att våra gener vill sprida sig, och då menar de inte artens gener, utan individens.

Altruismen och andra välmenande sociala egenskaper går det möjligen att förklara biologiskt, men i så fall som sekundära till det individuella "survival of the fittest".

Och oavsett vad biologer säger idag har vi haft 100 år av delvis förfärliga uttryck för darwinistiska idéer - såväl inom som utom biologin. På det sättet är Darwin bevisligen farlig.

För övrigt: du har en härligt fräsig blogg.

Pastor Bentonit sa...

Först och främst: naturligtvis är uttryck för extrem egoism och övermänniskomentalitet avskyvärda i ett eftersträvansvärt mänskligt samhälle. Det är vi helt överens om.

Därtill skall eftertryckligen sägas att evolutionen verkar på populations-(folkmängd/isolerade grupper av individer-)nivå, inte på individnivå! Det är en avgörande skillnad mellan det du Stefan säger och det biologer säger! Jag håller återigen med om att jag inte hade gillat följderna av en "Darwinism på individnivå" (trots att jag är en "vinnare"). Alls! Jag tror du i detta håller på att fäkta ner halmgubbar...onödigt Qi-spill? :-D

Men, återigen denna prekära balans mellan vänsterpolitik och vetenskap. Eller? Jag tror inte det! Se följande:

1) Den religiöst besatta medeltiden (vetenskapen var satt på undantag här i väst olikt t ex Arabvärlden) versus Da Vinci, Tyge Brahe, senare också Newton, Leibniz och Lavoisier (Marie Curie har en plats bredvid Einstein i mitt hjärta, men det blir en senare post)?
2) Dagens fortfarande intellektuellt eftersatta USA, en supermakt på nedgång trots Doverrättegången (en sak jag oreserverat gillar med USA är deras konstitutionella ovilja att låta religion infektera det statliga ingripandet)
3) Cf. Vetenskapen är en och samma metod. Hur cool är inte vetenskapen?

Jag gillar din blogg också!

Stefan Stenudd sa...

Men Pastorn, vad jag framför allt syftade på i min ursprungliga text var vad biologer och andra har sagt. Jag tror i och för sig också att det finns en hel del "survival of the fittest" kvar i biologin.
Annar verkar vi egentligen vara helt överens :)

Pastor Bentonit sa...

Jag förstår din poäng, men man kan alltid bli klokare. Testa att läsa PZ Myers, en intressant utvecklingsbiolog med en egen blogg. Eller min gamle kamrat Erik.