lördag 15 november 2008

Öppet brev till Torbjörn Flygt

Du, Torbjörn.

Jag såg att du undertecknat det famösa De 37:s Brev, angående IPRED-lagen.

Nu är det så här, jag är en av dina läsare. "Underdog" läste jag med välbehag, och köpte den t o m och gav bort som present ett par gånger. Jag bor i Malmö sedan några år och det är på ett lite skruvat sätt din förtjänst, ty jag blev nostalgisk av din bok. Jag växte upp i Lund och pendlade som barn då och då till Malmö (S Sofielund) för att spela schack, annars kändes Malmö som en grådaskig öststatsindustristad – måhända orättvist, men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig. Idag blomstrar kulturen här, du har kanske varit på Möllevångsfestivalen eller lyssnat på livemusik; gått på café och gallerier om lördageftermiddagen. Men nog om detta, för jag vill erkänna en sak.

Jag har stulit från dig.

Det var så nämligen, att jag lånade ut "Underdog" till en tjej som jag sen tappade kontakten med (man var ung och dum). Jag tror att hon också uppskattade den, men hon betalade ju inte för sig! Jag ser att "Underdog" kostar 37 spänn, därför har jag lite dåligt samvete idag. Det är svårt att skriva, det vet ju jag som har det som yrke (och har bra betalt för det), och alla som utövar kultur har rätt till försörjning i ett civiliserat samhälle, precis som vilken bilarbetare som helst. Så jag tänker att kanske du skall ha 37:- av mig nästa gång jag ser dig på stan, eller så kan jag bjuda på en öl på Möllan?

Men sen tänker jag vidare. Min f d dambekanta kanske lånade ut boken till en kompis, vad vet jag. Sedan köpte båda "Verkan" och några år senare "Himmel" till sina läsintresserade men föga engelskkunniga mor- och farföräldrar. Så där kan du faktiskt ha tjänat lite mer än 37 pickadollers. Marknadsföring? Copyrightbrott? Eller om jag lekte nu bibliotek olovandes, skall du ha biblioteksersättning? Skall jag då köpa fler exemplar och låna ut, innan vi kommer upp i meningsfulla belopp? Ajdå. Men oavsett om du kan försörja dig på ditt skrivande eller inte, så har du varit lite för snabb att fördöma dina läsare i det här fallet. Tag ett steg tillbaka och tänk! Om du verkligen tror att e-boken kommer att slå ut den analoga boken, så kanske du skall se över "din" affärsmodell?

Tills dess tar jag en paus vad gäller dina böcker, liksom Anna gjorde med Eva Dahlgren. Det är kanske bra för oss båda.

Peace,

/Pastorn

Inga kommentarer: